08/12/2009 20:17
(1869 Le Cateau, Fransa - 1954 Nice, Fransa) Sanat yaşamı boyunca renge büyük önem vermiş ve fovizm akımın öncülüğünü yapmış Fransız ressam ve heykeltraş.

Hukuk eğitimini yarıda bırakarak Paris'e gitti ve önce Julian Akademisi'ne, ardından 1892 yılında E.N.S.B.A. (Ecole Normale Superieure des Beaux-Arts)'a girdi. Burada Gustave Moreau'nun atölyesinde çalıştı. Rouault Camoin, Evenepoel, Manguin ve Dekoratif Sanatlar Okulunda Marquet ile tanıştı. 1899'da Carriere Akademisi'nde Derain'le dostluk kurdu.

1897 yılından başlayarak Lüksemburg Müzesi'nde gördüğü izlenimci yapıtlar ve özellikle Monet'nin yapıtlarını yakından tanımasıyla birlikte donuk renk tonlarından canlı tonlara yöneldi. Biçimleri yalınlaştırarak daha belirginleştirdi. Matisse, 1900-1904 yılları arasinda Cezanne'dan büyük ölçüde etkilendi. Bu dönemde süssüz ve yalın eserler verdi. Signac'ın etkisiyle noktacı fırça darbeleriyle açığa çıkan renkler kullandı. Bu renkler çeşitlenmeye başladı. 1903 yılında Güz Salonu'nun kurulmasına katıldı. Yöntemli ve bilinçli olarak resmi renge ve birkaç temel çizgiye indirgedi. Böylece 1905 yılındaki Güz Salonu Sergisi'nde Fovizm'in öncüsü olarak kabul edildi. Benimsediği fov tarzıyla her renge en yoğun şiddetini vermeye çalıştı.

1905'de Colioure'da yeni izlenimcilikten uzaklaştı. 1908 yılında La Grande Revue'ye yazdığı makalelerle Matisse, belirlediği estetik ilkelerini aktarma olanağı buldu.1917-18 yıllarında Renoir'la olan dostluğu Matisse'i daha güçlü bir plâstik anlayışa götürdü. Işığı daha yumuşak kulalndı. Giderek önce her şeyin arabeske, renkli hacimlere ve tonlar arasındaki ilişkilere bağlı olduğu eserler yaptı. Tuvallerinde fayanslar, çiçekli dokumalar ve Doğu halıları görüntüleyerek süsleme özelliği elde etti.

Çok yönlü ve son derece üretken bir sanatçı olan Matisse, sanat yaşamı boyunca renklere duyduğu tutkuyu sürdürdü. Ayrıntıları yalın fırça darbeleriyle biçimlendirdi. Mekânları klâsik perspektif kurallarının dışında düz ve derinliksiz bir biçimde çizdi. Resimlerinin tümünde hiç elden bırakmadığı eşsiz bir yalınlık ve duyarlılık egemendi. Bıraktığı sayısız başyapıtla birçok sanatçıya esin kaynağı oldu.

Önceki
Önceki Konu:
Materyalizm
Sonraki
Sonraki Konu:
Matrakçı Nasuh

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Güvenlik Kodu