08/12/2009 20:19
1926 yılında Aydın’ın Çine İlçesi’nde doğan Güngör, oyunculuğa ortaokul yıllarında Halkevi’nde başladı. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde gördüğü eğitimi yarıda bırakarak, 1951 yılında Muhsin Ertuğrul’a başvurarak profesyonel tiyatro yaşamına başladı.

İlk olarak Küçük Sahne’de ‘Fareler ve İnsanlar’ oyununda rol alan sanatçı, daha sonra Karakolda, Onikinci Gece, Babayiğit, Hamlet, Örümcek, Her Yerde Bulut, Bir Ümit İçin ve Godot’yu Beklerken ‘de önemli roller üstlendi.

1956 yılı başlarında Küçük Sahne’den ayrılarak Devlet Tiyatrosu’nda çalışmaya başladı. Karaca ve Site tiyatrolarında çalışan Güngör, 1962 yılında Yıldız Kenter ve Müşfik Kenter’le birlikte Kent Oyuncuları’nı kurdular.

Burada, Raşamon, Aptal Kız, Aşk Efsanesi, Nalınlar, Derya Gülü, Miras, Mary Mary, Üç Kuruşluk Opera, Pembe Kadın, Vanya Dayı, Çöl Faresi, Bedel, Kim Kimi Kiminle, Ver Elini Broadway, Batak Göl, Buzlar Çözülmeden, Arzu Tramvayı, Harold ve Maude, Lütfen Kızımla Evlenir misin, Küçük Mutluluklar, Umut Şarkıları, Maria Callas, Martı, Nükte ve Çözüm adlı oyunlarda önemli rollerde sahneye çıkan Şükran Güngör, Kim Korkar Hain Kurttan ve Küçük Devlet oyunlarında da yönetmenlik yaptı.

ALTIN PORTAKAL ALMIŞTI

Son Röportajından

Son söyleşisini Cumhuriyet Gazetesi’ne veren ve “Tiyatrocu olarak hayatımız kriz içinde geçmiştir. Hep borçlu yaşamışızdır, hep borçlarımızı zamanında ödeyememişizdir ama kriz niteliksizliğe mazeret değil. Türk tiyatrosu nelere rağmen ayakta kaldı, niteliği korumak adına ne mucizeler gerçekleştirildi. Tiyatro sinemanın icadıyla da bir sarsıntı geçirmişti. O zaman da aynı iddiaları, tiyatronun yok olacağını, bu kadar olanaklı, bu kadar teknik donanımı mükemmel bir sanat dalının karşısında kolay kolay direnemiyeceğini söyleyenler olmuştu. Ama tiyatro yeniden toparlanmış, o seyirciyle oyuncu arasındaki nefes bağı kazanmıştır” diyen sanatçı, giderek bozulduğunu söylediği sanat ortamında payı olan ve bu paya özellikle de ekonomik gerçekleri ve “Halka iniyoruz” mazeretlerini göstererek ortak olanlara kırgın ve tepkiliydi.

Tiyatro dışında sinema ve televizyon oyunculuğuna da ilgi duyan Güngör, “Fatma Bacı” (1972), “Kızım Ayşe” (1974), “Dul Bir Kadın” (1985), “Nihavend Mucize” (1997), “Güle Güle” (2000), “Herkes kendi evinde” (2000), “Büyük Adam Küçük Aşk” (2001) sinema filmleri ile “Aşk-ı Memnu” (1975), “Yarın Artık Bugündür” (1987), “Uğurlugil Ailesi” televizyon filmlerinde rol aldı.

Güngör en son, TRT için çekilen ve henüz yayınlanmayan ‘Canım Kocacığım’ adlı televizyon filminde oynamıştı. Sanat yaşamını sayısız ödülle süsleyen Güngör, 2000 yılında 37. Antalya Film Şenliği’nde ‘Güle Güle’ filindeki rolüyle “En iyi Yardımcı Erkek oyuncu” ödülünü almıştı.

Güngör, Ankara Film Festivali’nde de “Büyük Adam Küçük Aşk” filmindeki emekli yargıç rolüyle de “En İyi Erkek Oyuncu ödülü”ne layık görülmüştü.

Sanatçı ayrıca ’13. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali’nde de ‘Yaşam Boyu Başarı Ödülü’nü almıştı.

Önceki
Önceki Konu:
Ahmet Soner
Sonraki
Sonraki Konu:
Şamil Basayev

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Güvenlik Kodu