08/12/2009 20:17
Yolcu taşımak amacıyla kullanılan, içten yanmalı motoru ve dört tekerleği olan araç. Otomobiller, kullandıkları motor türüne göre, benzinli otomobil ya da dizel otomobil olmak üzere iki çeşittir. Motorlu ve lâstik tekerlekli bir kara taşıt aracı olan otomobil, yaşadığımız çağın en önemli buluşlarından biridir.

1769'da Fransız Cugnot'un yaptığı ilk buharlı araba, bugünkü otomobillerin öncüsü olarak kabul edilir. Benzinle çalışan ilk otomobil de, 1885 yılında, Daimler ve Benz adlı mühendisler tarafından Almanya'da üretilmiştir. Otomobil üretimi, İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra, özellikle ABD'de açılan çok sayıdaki otomobil fabrikalarının da etkisiyle artarak, bugünkü düzeyine ulaşmıştır.

Otomobillerde, otomobil kontağının açılmasıyla yakıt sistemi, benzinin benzin deposundan motora iletilmesini ve motorun içinde havayla karışmasını sağlar. Bu sırada bujiler, elektrik kıvılcımı üreterek karışımı ateşler. Egzoz sistemi, yanma gazlarını, motorun sesini azaltmaya yarayan bir susturucudan geçirerek dışarı atar. Yağlama sistemi, hareketli parçaları sürtünmeden ve yıpranmadan korur. Motor içinde dolaşan sıvı bir soğutucu, motorun aşırı ısınmasını engeller. Süspansiyon sistemi, helezon ya da yaprak yaylar ile amortisörlerden oluşur ve otomobili, engebeli arazinin neden olduğu darbelerden korur.

Hareket hâlindeki bir otomobil, direksiyon ve fren sistemlerinin yardımıyla yönetilir. Direksiyon sistemi, direksiyon simidinin hareketini ön tekerleklere aktaran bir dizi mafsal ve dişli sistemden oluşur. Sürücü direksiyonu döndürdüğünde, bu sistem tekerleklerin ilgili yöne dönmesini sağlar. Böylece otomobil sürücünün istediği tarafa yönelir. Fren sisteminde, her tekerlek için yarım daire şeklinde olan iki pabuç kullanılır. Sürücü fren pedalına bastığında, hidrolik bir sistem yardımıyla pabuçlar tekerleklerin iç bölümünde bulunan kampanaların üzerine baskı uygulayarak, tekerleğin dönüş hızını azaltır. Tam fren yapıldığı durumlardaysa, pabuçlar kampanalara yapışarak, tekerleğin dönmesini engeller ve böylece otomobil durur.

Otomobillerde, yolu aydınlatmak amacıyla ön farlar, arkadan gelen aracın görebilmesi için de arka farlar bulunur. Bunun yanında, yağmurlu havalarda ön ya da arka camdan akan suyu temizlemek ve görüş mesafesini artırmak amacıyla silecekler vardır. Silecekler, açık havalarda camı temizlemeye de yardımcı olur. Otomobillere, eğlence amacıyla radyo ya da teyp, ısınma amacıyla ısıtıcı ya da serinlemek amacıyla klima gibi aygıtlar da takılabilir.

Otomobillerdeki far, silecek, klima, radyo ve teyp gibi aygıtların çalışmasını sağlayan, akümülâtör ve şarj dinamosu aygıtlarından oluşan elektrik sistemi bulunur. Ateşleme sisteminin harekete geçmesi ve motorun çalışmaya başlaması için gerekli olan elektrik enerjisini akümülâtör sağlar. Motor çalıştırıldığında, şarj dinamosu aralıksız olarak akümülâtörü doldurur ve öteki elektrik donanımına enerji sağlar.

Önceki
Önceki Konu:
Otomasyon
Sonraki
Sonraki Konu:
Oynamaz Eklemler

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Güvenlik Kodu
Popüler Sayfalar: