08/12/2009 20:17
Yayaların,hayvanların,kara,deniz,hava vasıtalarının hareketi;gidiş geliş. Seyrüsefer. Bu kelime araçlı araçsız bütün taşıma işlerini de içine almaktadır. İnsanın bütün hayatında önemli yeri olan trafiğin 40-50 yıl önce günlük yaşantımıza bugünkü kadar tesir edeceği hayal bile edilemezdi. İlk insan ve ilk peygamber hazret-i Adem'den itibaren insanlar çeşitli medeniyetler kurup değişik ulaşım vasıtaları kullandılar. Bugüne kadar yapılan arkeolojik kazılarda kullanılan vasıtalardan at arabalarına ait bilgiler bulunabilmiştir. Bunlarla yapılan ulaştırmada,yolcu ve eşyaların emniyeti için bazı kurallara uyulması mecburiyeti kondu.

Bilinen en eski trafik kuralları Babilliler'e aittir. Bundan sonra Romalılar büyük ticari yollara hakimiyetleri sebebiyle değişik kaideler koydular. Avrupa'dan Çin'e kadar olan ticari yollar için tedbirler aldılar. Onlardan sonra çok kısa zamanda üç kıtaya hakim olan Müslümanlar geniş topraklar üzerinde emniyetli kervan yollarını işlettiler.Selçuklu ve Osmanlılar yolculuğun emniyetli yapılması için yol güzergahı üzerinde han ve kervansaraylar inşa ettiler.Yollarda yapılan taş ve kemer köprülerden bir kısmı günümüzde kullanılmaktadır. Tarihin çeşitli dönemlerinde bazı ülkeler deniz ulaşımında öncülük yaparak kullanılan vasıtaları geliştirdiler.Mısır,Finike,Kartaca,Yunan,Roma Bizans,Osmanlı medeniyetlerinde deniz vasıtalarında önemli gelişmeler oldu.Küçük ve büyük denizlerde gemilerin belli yolları takipleri zamanla gemi trafiğinin artmasına sebep oldu.Buharlı gemilerin bulunması,limanlar arası taşımacılığın önem kazanması belli bölgelerde trafiği daha fazlalaştırdı.Bilhassa liman,boğaz ve kanallarda ulaşımın artması yeni trafik kurallarının uygulanmasını gerektirdi.Milletlerarası deniz yollarının mecburi olarak kullanılması ve yaygınlaşması milletlerarası deniz trafik kaidelerini ortaya çıkardı.Devletlerin bunlara uyma mecburiyeti genel kaide haline geldi.İmdat isteyen gemilere yardım,deniz fenerleri,kurtarma kuruluşları,kılavuzluk hizmetleri,ikmal,bakım,onarım,gemilerin izin ve muayeneleri,gümrük işlemleri,milletlerarası trafik kaidelerine uygun olarak yürütülmektedir.Hava ulaşımı bilhassa İkinci Dünya Harbinden sonra önem kazandı.Büyük şehirler ve milletlerarası uçak seferlerinin her geçen gün fazlalaşması bazı bölgelerde hava trafiğinin artmasına sebep oldu.Hava meydanlarından yolcu ve yük nakli belli esaslar dahilinde yapılmaktadır.Ülkeler arası seferler çok artınca milletlerarası antlaşmalara ihtiyaç duyuldu.Böylece devletlerin ve özel şirketlerin hava sahalarından ve meydanlarından faydalanmaları esasa bağlandı.Bugün hava trafiği denetiminin gayesi uçak rotalarının çakışmasını önlemek ve uçaklar arasında güvenli bir mesafenin bulunmasını sağlamaktır.Uçuş sırasında uçaklar arası bulunması gereken açı derecesi,doğru ve dikey uzaklıkları Ülkelerarası Sivil Havacılık Kuruluşu (ICAO) tarafından belirlenir.

Türkiye'de karayollarında trafik 1983 tarihli Karayolları Trafik Kanunu ile düzenlenmiştir. Bu yasa can ve mal güvenliğini sağlayacak trafik düzenlemelerinin yapılmasını amaçlar. Araçların trafiğe çıkabilmesi için gerekli işlemler ve belgeler,hangi motorlu taşıtların kimler tarafından ve hangi koşullarda trafiğe çıkarılabileceğini belirleyen kurallar,trafiğin düzenlenmesinde Emniyet Genel Müdürlüğü'nün görev ve yetkileri bu yasada ele alınmıştır.

Türkiye'de trafik sağdan seyreder. Sürücü belgesi olmayan kişilerin motorlu taşıtları kullanması yasaktır. Sürücüler trafik işaret ve levhalarına, trafik polisinin yaptığı tüm uyarılara uymak zorundadırlar. Uyuşturucu ve alkol kullanmış kişilerin trafiğe çıkması, belirlenmiş hız sınırının aşılması yasaktır. Bu yasa aynı zamanda,yayaların ve hayvan sürücülerinin uymaları gereken trafik kurallarını da düzenlemiştir.

Yayaların trafik kurallarına uymaları hem kendi güvenlikleri,hem de trafiğin düzenli akışının sağlanması açısından önemlidir. Yayalar karşıdan karşıya geçerken yaya geçitlerini kullanmalı,trafik polisinin işaretlerine ve trafik ışıklarına kesinlikle uymalıdır. Trafiğin çok yoğun olduğu bazı yollarda yayaların güvenli bir biçimde karşıya geçebilmeleri için alt ve üstgeçitler de yapılmıştır. Bazı kavşaklarda trafik ışıklarının yanı sıra trafik polisinin olduğu da görülür. Taşıtlar ve yayalar,trafik polisi ve ışıklarının birlikte olduğu böyle kavşaklarda önceliği trafik polislerinin komutlarına vermek zorundadır.

Otomobil,otobüs,kamyon gibi motorlu taşıtların dışında,yolları kullanan bir başka araçta bisikletlerdir. Bisiklet sürücüleri de,öteki sürücüler gibi trafik kurallarına uymak zorundadır. Bisiklete binerken,yan yana bisiklet sürmek, taşıtlara yaklaşmak,hareket halindeki taşıtlara yaklaşmak,bisiklet üzerinde akrobatik hareketler yapmak tehlikelidir. Bisiklet sürücüleri kavşaklara yavaş yavaş yaklaşmalı,yaya geçidinden yayalara yol vermeli ve trafik işaretlerine kesinlikle uymalıdır. Yayalara ayrılmış kaldırımlarda bisiklet sürmek yayaların güvenliği açısından tehlikeli ve yasaktır.

Trafik kazalarının meydana gelmesinde en önemli husus insana dayanmaktadır. İnsanların sebep oldukları hatalar kazaların ortaya çıkmasında % 97'lik payla ana kaynaktır. Yaya ve sürücülerin eğitimine önem verilmesi kaza nispetlerini azaltabilecektir. Kurallara uyma,içkili araba kullanmama,eğitime çocuk yaştan başlama,aşırı süratten kaçma,yasaklara uyma trafiğin aksamaması ve kazaların olmaması bakımından dikkat edilmesi gereken önemli hususlardır.

Trafik kazalarına azaltmak ve trafiğe düzgün bir akış sağlamak üzere her ülkenin ve milletlerarası trafik kuralları bulunmaktadır. Bu kurallar yayaların ve sürücülerin uyması mecburidir.

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Güvenlik Kodu
Popüler Sayfalar: